• Gastheer bij alle bekende musicals
10 december 2010
10 dec 2010

Gastheer bij alle bekende musicals

De musical heeft een opmerkelijke comeback beleefd in Nederland dankzij de inspanningen van Joop van den Ende met zijn bedrijf Stage Entertainment. De musicals in de eigen theaters van Stage Entertainment staan een langere periode in het theater. Die zogeheten ‘open einde-voorstellingen’ vinden plaats in het Circustheater in Scheveningen en het Beatrix Theater in Utrecht. Trigion beveiligde beide theaters al jaren en won recent een nieuwe aanbesteding. De beveiligers van Trigion zijn gastheer, receptionist en beveiliger ineen.

Het Circustheater en het Beatrix Theater ontvangen geen subsidie. Voor een gezonde exploitatie is het dus nodig dat de zalen zo goed mogelijk zijn bezet. De musicals spelen zeven keer per week. Elke avond zit de zaal tot de nok toe vol – in het Beatrix Theater gaat het dan om 1559 gasten. Overdag worden de zalen, de theatercafés en de lobby gebruikt voor zakelijke evenementen. Alex Keizer van Stage Entertainment: ‘We beginnen soms al om zeven uur ’s ochtends met het opbouwen voor het evenement. Dan hebben we de hele dag 1.500 gasten in het theater. Als om 17.00 uur de laatste gast vertrekt, staat de schoonmaakploeg al klaar, want om 17.30 uur moeten de voorbereidingen beginnen voor de voorstelling van die avond.’ Het is een succesvolle formule en dat is de basis waarop het bedrijf van Joop van den Ende in enkele jaren tijd heeft kunnen uitgroeien tot een internationale organisatie met theaters in de VS, Rusland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

Alles bij één aanbieder
Alex Keizer is sinds kort directeur Corporate Sales and Events bij Stage Business. De afgelopen drie jaar was hij directeur van het Beatrix Theater en in die functie was hij nauw betrokken bij de aanbesteding van de beveiliging. ‘We hebben met een heel team de schoonmaak, de audiovisuele faciliteiten en de beveiliging opnieuw aanbesteed. Trigion beveiligde al de twee theaters, maar dat gebeurde onder separate contracten. Voor het hoofdkantoor in Amsterdam werkten we met een ander beveiligingsbedrijf. We vonden het beter om dat onder te brengen bij één aanbieder. Dan kun je goede prijsafspraken maken en is het beter mogelijk om de kwaliteit te waarborgen, ook al omdat je nog maar één contactpersoon hebt.’ Het was voor het eerst dat Stage Entertainment zo’n aan besteding deed voor de beveiliging. ‘We hebben er veel van geleerd. We hebben het helemaal zelf gedaan, maar ontdekten toch al snel dat we wensen hadden die helemaal niet te realiseren waren, gewoon omdat het niet kon volgens de cao of de Arbeids- en Rusttijdenwet. Terwijl dat nu juist cruciale aspecten zijn bij zo’n contract.’

‘Je hebt het wel over mensen’
De beveiligers zijn heel belangrijk in beide theaters. ‘Zij zijn het eerste contact met de mensen van de cast, de crew en de eigen medewerkers. De cast moet anderhalf jaar achter elkaar presteren op het toneel. Dus is het belangrijk dat ze zich thuis voelen bij ons. Dat begint met een welgemeend goedendag van de beveiliger. De beveiliger moet de mensen kennen, niet iedere keer hoeven vragen wie iemand is en wat hij komt doen. Het is dus belangrijk om altijd dezelfde beveiligers bij de artiesteningang te hebben.’ Dat speelde een belangrijke rol bij de aanbesteding. ‘We hadden hier beveiligers zitten die we absoluut niet kwijt willen. En die mensen zijn nu eenmaal verbonden aan Trigion. Dan wordt wel gezegd: dan nemen we die mensen wel over, maar dat is toch iets waar je niet te licht over moet denken, vind ik. Het zijn geen producten die je afneemt, je hebt het over mensen, mensen die ook een loyaliteit hebben naar Trigion, die er waarschijnlijk helemaal niets voor voelen om elke paar jaar een andere werkgever te krijgen.’

Het belang van security awareness
Toch wilde het team de beveiliging aanbesteden. ‘Je moet altijd kritisch blijven op de partners waarmee je werkt. Ik denk dat het goed is om elkaar elke drie, vier, vijf jaar scherp te houden en te kijken of je het beste haalt uit de relatie die je met elkaar hebt. We wilden weten of we competitief in de markt zaten met de prijs en of we nog steeds de kwaliteit kregen die we wensen. Kwaliteit was daarbij overigens bepalend. Ik kan een heel lage prijs afspreken, maar dan weet ik zeker dat ik nooit krijg wat is beloofd. Dan wordt op de uren beknibbeld, wordt er bezuinigd op opleidingen of blijkt na een jaar dat het contract tegen dat tarief eigenlijk toch niet kan worden uitgevoerd. Trigion kon goed garanderen dat ze bij dit tarief de gewenste kwaliteit konden bieden.’ Stage Entertainment wilde bovendien een leverancier die zelf voldoende expertise inbrengt. Hij geeft een voorbeeld. ‘Trigion heeft een tijdje terug alle beveiligers een extra training gegeven in security awareness. Dat is belangrijk, hebben we al snel gemerkt. Bij een dagevenement werd er een bezoeker uitgepikt die er niet thuishoorde. Hij viel op omdat hij op een zakelijk evenement witte gympen droeg. Trigion heeft nu voorgesteld om alle mensen van de gastenontvangst, dus aan de voorkant, ook zo’n training te geven. Dat was ook goed van deze aanbestedingsronde. Het is ons duidelijk gemaakt dat we niet alleen repressief moeten beveiligen, maar ook moeten werken aan preventie. Als je dat goed doet, kun je veel voorkómen.’

Extra inzet bij evenementen
Het Circustheater en het Beatrix Theater zijn in principe 18 uur per dag open. ‘Maar bij de opbouw van een nieuwe voorstelling zijn we 24 uur per dag hier bezig, dan moet de beveiliging ook rond de klok werken.’ Er is steeds minimaal één beveiliger aanwezig die de artiesteningang bewaakt, openingsen sluitrondes loopt en lid is van het BHVteam. ‘Dat moet ook wel, want de brandmeldinstallatie bevindt zich in de loge. Bij een brandmelding is het aan de beveiliger om te kijken of er echt wat aan de hand is of dat het om een vals alarm gaat.’ De beveiliger is soms zelfs betrokken bij de musical. ‘Als er rookeffecten zijn in de show, moet de brandmeldinstallatie even uit, want je wilt natuurlijk niet dat de sprinklers aangaan.’ Mocht er iets aan de hand zijn, dan kan het Beatrix Theater een beroep doen op de beveiligers in het aanpalende Hoog Catharijne of op mobiele surveillanten die in de buurt zijn. ‘Bij grote evenementen met een verhoogd risico schakelen we Trigion Evenementenbeveiliging in. Bij het begin van de kredietcrisis hadden we hier een aandeelhoudersvergadering die stormachtig dreigde te gaan verlopen. Toen hadden we hier twintig extra mensen van Trigion rondlopen.’

Investeren in het partnerschap
Het nieuwe contract is ambitieus. ‘We hebben alle aanbieders gevraagd wat ze ons nog méér konden bieden. Dat heeft dikke pakken papier opgeleverd, ook van Trigion. Daar moeten we nu ook wel wat mee gaan doen. Zo wil ik dat Trigion mij adviseert over de beveiligingssystemen die we nodig hebben en ik hoop dat het bedrijf daar door zijn schaalgrootte ook de beste aanbieding in kan doen. Trigion moet mij vertellen of de camera’s die we hier hebben nog voldoen, of het wel goed is hoe we die beelden nu opslaan, of het pasjessysteem moet worden vernieuwd. Ik weet dat Trigion betrokken is bij een continue, wereldwijde scan van actuele risico’s. Het zou goed zijn als wij daarvan kunnen profiteren en een security consultant hier regelmatig komt kijken of onze theaters nog wel voldoende zijn toegerust op de risico’s die er zijn in de maatschappij en in de theaterwereld. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Maar het ligt natuurlijk niet allemaal alleen bij Trigion, het is ook aan ons om daarmee aan de slag te gaan, anders zou de hele aanbesteding weinig zin hebben gehad. Ook Stage Entertainment moet nu gaan investeren in de verdere ontwikkeling van het partnerschap met Trigion.



Mercuri Urval is een internationale adviesorganisatie

Het corporate gevoel van een sympathieke headhunter

Als je een interview hebt bij Mercuri Urval met Marcel L’Herminez, komen er spontaan drie vragen bovendrijven.

Coenen Concept bouwt tandartspraktijk in Veldhoven

‘Interieur draagt bij aan optimale dienstverlening 5504 Mondzorg’

‘Niets is onmogelijk’. Dat is het motto van Lars van Breukelen.

Mkb’ers ontdek het internationaal talent in de regio!

What about the spouses?

Eindhoven gloeit nog na van twee prachtige, drukbezochte evenementen: DDW en Glow. De regio leeft en bruist, bloeit en groeit, onderneemt en innoveert en de toekomst lacht ons tegemoet.

Wim van Wessel maakt Wesco toekomstbestendig

Eigenwijze visie en werkwijze werpen vruchten af in schoonmaakbranche

De schoonmaakbranche is volop in beweging.

De duidelijke meerwaarde van Ergon-medewerkers

‘Ik zou willen dat ik er meer kon aannemen’

Bij het horen van de naam Ergon, denken veel mensen al snel aan de schoffelaars in de gemeenteplantsoenen.

Meten is weten

Nul40 on- en offline mediabureau in Eindhoven

‘Onze klanten hebben altijd rechtstreeks contact met senior adviseurs’